Vorige Artikel 7 van 35 Volgende

Déze acht tekenen kunnen erop wijzen dat je niet voldoende beweging krijgt

Door het thuiswerken, het vele thuiszitten en de gesloten sportscholen bewegen veel van ons sinds vorig jaar een stuk minder. Maar hoe weet je nu dat je écht niet genoeg tijd op de been doorbrengt? Deze 8 tekenen wijzen erop dat je niet genoeg beweging krijgt.

En dus dat het tijd is om die sportschoenen wat vaker uit de kast te halen.

1. Je bent de hele dag door moe

Natuurlijk kan vermoeidheid heel wat oorzaken hebben, denk bijvoorbeeld aan: stress, een vitaminetekort of simpelweg een slechte nacht. Maar soms kan vermoeidheid ook een van de tekenen zijn dat je niet genoeg beweging krijgt. Het klinkt misschien onlogisch, omdat sporten energie kost, maar echt waar: des te meer je zit, des te vermoeider je je zult voelen. Wanneer je veel zit en weinig beweegt, neemt je conditie namelijk flink af. En daardoor moeten je hart, longen en spieren ook harder werken, terwijl je eigenlijk maar weinig doet. Gelukkig kun je die conditie snel weer opbouwen: uit onderzoek blijkt dat vermoeide deelnemers al na zes weken drie keer per week zo’n twintig minuten te bewegen, aanzienlijke veranderingen zien in hun energielevels. Ze zouden zelfs twintig procent meer energie hebben!

2. Je brengt meer dan de helft van de uren die je wakker bent, zittend door

Er is een handig rekensommetje om uit te zoeken of je voldoende beweegt. Neem het aantal uur van je slaap en trek dat af van de 24 uur die in een dag zit. Je houdt dan het aantal uren over dat je wakker bent; de uren waarin je werkt, beweegt, eet en ontspant. Wanneer je meer dan de helft van die uren zittend doorbrengt – bijvoorbeeld tijdens werk aan je bureau, of voor de televisie op de bank – beweeg je niet voldoende. Voor je gezondheid is het belangrijk om dit te veranderen.

3. Je mentale gezondheid wordt slechter

Hoewel (niet voldoende) bewegen vaak niet de oorzaak óf oplossing is bij bijvoorbeeld een depressie, kan het wel flinke invloed hebben op je mentale gezondheid. Te veel stilzitten kan zelfs de kwaliteit van je leven doen afnemen, blijkt uit studies. Dat komt omdat tijdens beweging en sporten het hormoon serotonine vrijkomt, dat je misschien wel kent als het gelukshormoon. Misschien heb je er in eerste instantie geen zin in, maar je zult merken dat je mentale gezondheid door meer te bewegen echt een oppepper krijgt.

4. Je voelt je vaak opgejaagd

Heb je constant het gevoel dat je haast hebt of voel je je nooit op je gemak? Dat opgejaagde gevoel kan ook één van de tekenen zijn dat je niet genoeg beweging krijgt. Dat komt allemaal door je hart. Dat orgaan heeft namelijk baat bij een goede zuurstoftoevoer. Wanneer je steeds op de bank hangt of achter je bureau zit, ga je wat oppervlakkiger ademen. Daardoor komt er minder zuurstof bij je hart, en moet ‘ie harder werken om genoeg zuurstof rond te pompen. Als je vaak een opgejaagd gevoel hebt is het dus verstandig om af en toe eens wat meer te bewegen. Dat hoeft niet direct een keiharde work-out te zijn, maar af en toe een stuk wandelen zal al een groot verschil maken.

5. Je slaapt slecht

Genoeg slapen is belangrijk. Niet alleen zodat je minder moe bent, maar ook bijvoorbeeld om je immuunsysteem op orde te houden en je stofwisseling goed te laten werken. En juist niet voldoende bewegen kan ervoor zorgen dat je niet lekker slaapt. Niet alleen slaap je vaak korter, ook een slechte kwaliteit van je nachtrust is een van de tekenen dat je niet genoeg beweging krijgt. Gelukkig is er een makkelijke oplossing, net als bij alle andere symptomen: meer bewegen.

6. Je gewicht neemt toe zonder dat je meer eet

Eet je evenveel als je eerder deed, maar blijf je maar aankomen? Dan kan dat ook een van de tekenen zijn dat je niet genoeg beweging krijgt. Als je veel stilzit, dut je metabolisme namelijk in. Daardoor verbrand je minder calorieën in rust. Combineer dat met dat je al minder calorieën verliest omdat je weinig beweegt, en de kans is groot dat de pondjes eraan vliegen.

7. Je haalt de aanbevolen hoeveelheid beweging niet

Deze ligt misschien een beetje voor de hand, maar de aanbevelingen wat beweging betreft zijn er niet voor niets. Volgens de World Health Organization (WHO) zouden we óf 150 tot 300 minuten gemiddeld intensief activiteiten moeten doen per week, óf 75 tot 150 minuten intensieve activiteiten doen per week, plus twee dagen krachttraining. Haal je beide doelen niet? Dan beweeg je waarschijnlijk niet voldoende.

8. Je geheugen is slecht

Je denkt misschien eerder dat je spieren of je hart het effect van te weinig beweging zullen merken, maar ook je hersenen laten tekenen zien. Uit onderzoek blijkt dat urenlang zitten leidt tot een dunnere mediale temporale kwab. Dat is een gedeelte van je hersenen wat verantwoordelijk is voor je geheugen. Het is dan ook geen verrassing dat je vergeetachtig kunt worden als je onvoldoende beweging krijgt. Gelukkig kun je met een aerobics sessie of een rondje hardlopen dit hersengebied alweer een boost geven.

Bron: Margriet.nl

Foto: Ketut Subiyanto via Pexels

Verzenden & Betalen

  • Gratis verzending in Nederland
  • Op werkdagen voor 12:00 besteld? Volgende dag in huis!
  • Betrouwbare levering met PostNL 
  • Veilig betalen via iDeal

Vragen?

Klantervaringen


9.6 - bol.com

"Goed verpakt, niet een veel te grote doos. Levering was snel." - LOES

"Prima, alles was goed verzorgd!" - J.B.

© 2020 - 2021 Fitvitals.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel