Vorige Artikel 57 van 87 Volgende

Alleen maar groente eten? Gezond eten houd je juist vol als je af en toe ook een guilty pleasure neemt

Een uitgebreid kerstdiner, chocolade, een kerststol, oliebollen  én weinig beweging. Voor velen was december geen gezonde maand en daarom nemen veel mensen zich voor gezonder te gaan eten. Voedingscoach Dorine Gerards van HealthyPleasures.nl geeft tips waarmee je je nieuwe gezonde levensstijl dit jaar wél volhoudt.

Is het slim om in januari te beginnen?

,,Ja, deze maand is voor veel mensen een nieuwe start. Dat kan extra motiveren.”

Wat is de eerste stap naar een gezonder leven?

,,Het is handig om eerst inzicht te krijgen in je eigen eetgedrag en eens alles op te schrijven wat je eet en drinkt. Veel mensen schrikken dan: ‘Eet ik echt zo ongezond?’ Dan kun je in kleine stapjes de ongezonde dingen gaan aanpassen.”

Is het belangrijk om een doel te stellen?

,,Ja, het is vooral belangrijk om het concreet te maken. Veel mensen hebben een hele lijst met goede voornemens, maar dat maakt het heel ingewikkeld. Leg de lat niet te hoog en focus je op één concreet voornemen. Zoals in drie maanden 5 kilo afvallen. Binnen dat doel kun je kleine subdoelen stellen. Bijvoorbeeld meer water drinken en gezondere tussendoortjes eten. In een keer alles veranderen, is vaak lastig vol te houden. Gedrag heeft tijd nodig om in te slijten, pas na een paar maanden zit het in je systeem.”

Wanneer is iets gezond?

,,Ik zeg altijd: varieer veel en eet vooral puur en onbewerkt eten. Probeer bijvoorbeeld meer groente en fruit te eten. Eet meer gezonde vetten zoals een handje noten als tussendoortje. Kies voor volkoren producten, in plaats van witmeel. En kies voor water met een smaakje door bijvoorbeeld verse munt en een schijfje sinaasappel aan water toe te voegen, in plaats van frisdrank met bergen suikers. Kleine dingen kunnen al veel verschil maken.”

Hoeveel mag je eten op een dag?

,,Veel mensen denken dat je heel weinig moet gaan eten als je wilt afvallen. De meeste mensen moeten juist meer eten, maar dan kiezen voor een gezonder alternatief. Eet ook minder snel en met aandacht. Hoe langzamer je eet en hoe meer je kauwt, hoe beter je voelt wanneer je genoeg hebt.”

Mag je nooit meer ongezond eten?

,,Jawel. Je mag best af en toe een glaasje wijn, een bakje chips of een lekker toetje nemen als uitzondering bij een speciale gelegenheid. Daarbij zou ik de 80-20 regel aanhouden: 80 procent is de basis met gezond eten en 20 procent zijn de guilty pleasures. Mijn belangrijkste tip: als je jezelf een keer trakteert, ga dan ook echt voor kwaliteit. Kies dan die lekkere wijn, in plaats van de goedkope en kies voor een heerlijk gebakje van de banketbakker, in plaats van een simpele koek uit de supermarkt. Zo geniet je meer en blijft het bijzonder.”

Welke fout zie je veel mensen maken?

,,Heel veel mensen zijn veel te streng voor zichzelf. Als ze na twee weken lang gezond te hebben gegeten een dag lang ongezond eten en zichzelf helemaal laten gaan, balen ze enorm en vaak stoppen ze dan. Wat je dan juist zou moeten doen, is het de volgende dag weer oppakken. Het is dagelijks oefenen om oud gedrag om te zetten in nieuwe gewoontes. Het gaat nooit in één keer goed en je mag fouten maken.”

Wat is naast voeding nog meer belangrijk?

,,Slapen, voldoende bewegen en minder stress.”

Wat zijn de voordelen van gezonder eten?

,,Je voelt je fitter en energieker, valt af indien nodig en je zit beter in je vel. Door een hogere weerstand zullen griepvirussen ook minder vat op je hebben. Voor de lange termijn helpt het om chronische ziekten te voorkomen. Fit blijven en gezond oud worden, dat wil toch iedereen?” 

Bron: AD.nl

© 2020 - 2021 Fitvitals.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel