Vorige Artikel 36 van 87 Volgende

Zijn noten geroosterd of rauw gezond?

Noten zijn een waardevolle aanvulling op de voeding met veel gunstige gezondheidseffecten.

Gezonde noten: beter rauw of geroosterd?

Noten zitten vol met gezonde ingrediënten. Wetenschappelijke studies hebben onder meer aangetoond dat het een positief effect heeft op het cholesterolgehalte. Ze kunnen ook hoge bloedsuikerspiegels voorkomen en het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Maar moeten de noten rauw of geroosterd worden gegeten?

Het wordt vaak onderschat in onze voeding en wordt vooral geassocieerd met een hoog energiegehalte. Maar het bevat belangrijke vezels, onverzadigde vetzuren, vitamines, mineralen en plantaardige bijproducten. Deze hebben een gezondheidsbevorderend effect op ziekten die kenmerkend zijn voor de beschaving, zoals hart- en vaatziekten. Maar moeten de noten rauw of geroosterd worden gegeten?

Roosteren heeft schadelijke effecten

Het Consumentenadviescentrum van Zuid-Tirol toont aan dat noten en zaden rijk zijn aan hoogwaardige plantaardige vetten, eiwitten en vezels en ook een uitstekende bron zijn van bepaalde vitamines, mineralen, sporenelementen en antioxidanten.

Het wordt rauw en gedeeltelijk geroosterd verkocht, voor sommige recepten worden de bonen geroosterd in een koekenpan of in de oven. Dit maakt de geur intenser en de consistentie knapperiger, maar het heeft ook schadelijke effecten.

Omdat hoge temperaturen gevoelige meervoudig onverzadigde vetzuren beschadigen, leiden tot lipide-oxidatie, sommige vitamines en antioxidanten vernietigen en de vorming van het kankerverwekkende acrylamide veroorzaken.

Het goede nieuws is echter dat al deze ongunstige processen kunnen worden verminderd of voorkomen als de noten en zaden worden geroosterd tot maximaal 130 tot 140 ° C en niet voor lang.

Dit lijkt de hartbeschermende eigenschappen van de noten niet te beïnvloeden. Het calorie-, vet-, eiwit- en mineralengehalte wordt licht verhoogd door roosteren – omdat de hitte het vloeistofgehalte in de granen vermindert.

Niet elke pil reageert op dezelfde manier

Maar niet elke pil reageert op dezelfde manier. Vanwege hun hoge gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren zijn walnoten bijzonder gevoelig voor vetoxidatie. Een afname van het vitamine E-gehalte wordt onder meer waargenomen in amandelen en hazelnoten. Volgens kenners vormen amandelen vanwege hun aminozuureigenschappen meer acrylamide dan andere noten.

Zoals aangegeven in de mededeling is het argument voor roosteren dat de noten soms besmet zijn met ziekteverwekkende bacteriën. Deze worden eigenlijk op betrouwbare wijze gedood door de hitte. Als de noten echter zijn verontreinigd met schimmelgifstoffen (zoals aflatoxinen), is roosteren niet effectief omdat de aflatoxinen hittebestendig zijn.

Samengevat door Sil Raviner, een voedingsdeskundige in het Zuid-Tiroolse consumentencentrum:

“In vergelijking met verhitten in een koekenpan heeft de oven het voordeel dat de temperatuur nauwkeurig kan worden aangepast. Omdat geroosterde noten en zaden sneller rotten, moeten ze altijd snel worden gebruikt”

Bron: c2wlabnews.nl

© 2020 - 2021 Fitvitals.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel